Lenyaplah Kenangan, Hilangkan Kedukaan....

Khamis, 1 Januari 2009

P.E.R.C.A.Y.A



Hari nie aku amat tertarik untuk membincangkan mengenai isu P.E.R.C.A.Y.A…..or kalau dalam bahase jawenyer…T.R.U.S.T…



Dalam sesuatu perhubungan tu…tak kira la apa sahaja nama perhubungan tu…hbgn kekeluargaan ke, hbgn persahabatan ker..atau pun hbgn percintaan…seme amat memerlukan kepercayaan…




Tanpa ada percaya apa saja nama perhubungan tu pasti xkan berjaya…kenapa???
erm..kita tengok dari segi hubungan kekeluargaan… kalau anak tidak percaya pada bapanya…mana nak datang rasa hormat tu??…berjaya ker hubungan anak dan bapa kalau ini berlaku??…



Hubungan antara adik beradik…sekiranya tiada percaya…apa sahaja isu yang diperkatakan oleh orang luar lebih disokong dari pendapat adik beradik sendiri kerana tidak percaya pada darah daging sendiri….hbgn sebegini juga tidak akan berjaya malah boleh memecahbelahkan kekeluargaan itu sendiri…




Kita lihat pula sekiranya tiada percaya dalam persahabatan…kalau takder percaya dalam persahabatan, bolehkah kiter nak berkongsi segala perasaan nie…berkongsi masalah dan sebagainya…walhal, itu lah yg patut ada dalam persahabatan kan???….bila tiada percaya, gurauan rakan akan dirasakan sindiran, walaupun rakan tadi ikhlas bergurau sekadar menghiburkan hati.Bila tiada percaya, rakan2 ingin menolong tapi ditolak kerana takut ada agenda yg tersembunyi di sebalik pertolongan tersebut.So, akan berjaya kah hubungan nie kalau perkara2 atas td terjadi yang tidak lain tidak bukan adalah disebabkan tiada P.E.R.C.A.Y.A…




Then, we come 2 da most exciting part…hubungan percintaan juga takkan berjaya sekiranya tiada kepercayaan kerana adakah cinta atau sayang akan timbul pada orang yang kita tak percaya…??? Kalau kita tak percaya pada pasangan masing-masing…percayakah kita apabila pasangan kita tadi mengatakan yang dia sayang pada kita???…kalau tak percaya, buat apa nak teruskan perhubungan tu??…korang bercinta kalau leh nak sampai ke jinjang pelamin kan???…kalau korang pun tak pasti dan tak percaya dia sayang kat korang…camner plak nak percaya yang dia tu leh jaga korang lepas kawin nanti???



Kadang2 lelaki suka tipu sebab alasannya nak jaga hati,tapi sebenarnya, lelaki kebanyakannya pentingkan diri kerana sebenarnya mereka tidak mahu dimarahi, dileteri apabila mereka tau mereka salah…jadi, secara tak langsung, mereka akan menipu dan penipuan ini lama-kelamaan akan menjadi habit dan akan menjadi mainan di bibir….kadang2 mereka da terbiasa sehinggakan perkara yang tak patut ditipu pun mereka akan tetap menipu….aku pun tak tau nak cakap camner….kalau dah dijadikan habit…macamana perempuan nak percaya???…kalau sekali-sekala tu masih lah leh kata nak jaga hati…tapi kalau da selalu dan tak berubah2…bley ker nak percaya lagi??? Maaf kaum lelaki di luar sana yang terasa dengan statement aku nie..tapi bila dipk kan..kaum hawa juga ramai seperti yang diperkatakan diatas.. jadi mungkin lebih tepat lagi aku jelaskan disini, bukan semua kaum adam dan bukan semua kaum hawa yang bersikap macam nie. Tapi, ini la yang terjadi dalam sesuatu perhubungan tu sekiranya menipu ini dijadikan sbgai satu habit!!..Aku cakap mcm nie pun berdasarkan pengalaman. Aku jgk pernah menipu sebab taknak di marahi, tapi apa yang terjadi, Kantoi la plak.. menyesal aku..aku rasa lebih baik aku mengaku je kesilapan tu dari awal dan minta maaf, lebih senang dari tak pasal2 aku da kurangkan kepercayaan orang kat aku! Sebab tu mau aku tegaskan disini..



"JGN JADIKAN MENIPU SEBAGAI HABIT"






Paham murid-murid semer??hehehe...sorry,terbawak2 plak cam dak2 dalam kelas aku..






Akhir kata,cube la pk… tak kira lelaki ataupun perempuan…selagi orang meletakkan kepercayaan kat kita…gunakanlah sebaik2nya…. susah bile percaya tu dah hilang…..pk - pk kan lah!!!!



Sebelum mengakhiri potpet aku nie...aku nak bagi satu contoh yang paling fofuler tentang kepercayaan nie, banduan di penjara…susah nak kembalikan kepercayaan masyarakat yang mereka tu da betul2 berubah…tapi tu semua bergantung pada usaha dan jati diri banduan tu sendiri…jgn cepat mengalah…tapi..alangkah baiknya kalau kita cegah dari merawat???



Sebelum terlambat….lebih baik korang berubah sebelum korang menyesal dikemudian hari….
so,akhir kata pk-pk kan la k….




wassalam!
posted by Ayushi at Khamis, Januari 01, 2009

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home